Definitie van content management

Content management (afgekort: CM) is het verzorgen en coördineren van taken en acties die ervoor zorgen dat (digitale) content gecreëerd, geëdit, gepubliceerd, opgeslagen of verwijderd wordt.

Het gaat hierbij meestal om digitale content, waaronder tekst, afbeeldingen, video en audio. Het kan sterk verschillen welke werkzaamheden een content manager binnen een organisatie uitvoert. Zo zal de content manager in het ene bedrijf zelf betrokken zijn bij de creatie van content en in een ander bedrijf meer een coördinerende taak hebben.

Veel voorkomende werkzaamheden / taken binnen het vakgebied van content management:

  • beheren van een website via een content management systeem (CMS)
  • creatie van digitale content
  • delen van digitale content via social media
  • coördineren of aansturen van content creatie processen

Gerelateerde artikelen

Inschrijven cursus Content marketing Management (Business Updates)

Hoe start je met contentmarketing?

Presentatie: Content strategie in de praktijk

Presentatie: Juridische grenzen aan content marketing

De ROI van content marketing

Content Mapping als basis van je contentstrategie