Of je nu wel of niet input vanuit de business krijgt, zo relatief eenvoudig is het om zelf een IT-strategie te bedenken. Of je nu wel of niet input vanuit de business krijgt, zo relatief eenvoudig is het om zelf een IT-strategie te bedenken waarmee je aan de behoeften van de organisatie voldoet. Stel dat je als IT-manager in een positie zit waarin het bestuur nauwelijks zelf met een business strategie op de proppen kan komen. Is het dan onmogelijk om een IT-strategie te ontwikkelen?

Het antwoord van Bob Lewis luidt vastbesloten: “Nee.” De Infoworld-columnist onderkent dat in veel gevallen wordt afgezien van het opzetten van een strategie omdat de huidige manier van aanpak ‘prima’ werkt en het uitwerken van een aparte IT-strategie teveel geld en/of moeite zou kosten. Onterecht, vindt Lewis. “Het is net zoiets als dat je preventief onderhoud vermijdt. Dat gaat ook prima tot het moment dat er iets stuk gaat”, schrijft hij.  Volgens Lewis bestaat een goede strategie uit vier componenten, die ieder hun eigen ingrediënten kennen. We nemen ze hieronder met je door.

1. Vul de gaten op

Jij en je medebestuurders moeten precies weten waar IT op dit moment zwakker is dan het eigenlijk zou moeten zijn. Richt je op het niveau brengen van vaardigheden, houding, methodologie, de technische architectuur en misschien een of twee serieus gedateerde applicaties.

2. Identificeer ontbrekende mogelijkheden

Waarschijnlijk lees je regelmatig IT-gerelateerde artikelen, dus weet je precies wat er gaande is in de IT-industrie. Hopelijk weet je hierdoor welke puzzelstukjes binnen jouw bedrijf ontbreken en wat dit voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen als ze worden ingevoerd. Bedenk hoe je deze missende onderdelen op een productieve manier kunt gaan gebruiken.

LEES MEER ICT & CRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD BROCHURE CRM OPLEIDING