Een veel gestelde vraag aan mij is “Hoe gebruik ik succesvol LinkedIn?” Op mijn wedervraag wat het doel is, komt vaak als antwoord dat men meer waarde wil halen uit het platform, netwerk, contacten etc etc. Hierop is mijn antwoord; ga eerst iets brengen. Hier zijn drie vormen; Helpen, Geven en Inspireren.

Helpen
We leven onmiskenbaar in een social tijdperk. Nooit eerder was het makkelijker om met een paar muisklikken iets te delen, wat voor anderen heel veel waarde kan hebben. Het meest voor de hand liggende is een vacature op LinkedIn. Elke keer als ik er eentje voorbij zie komen denk ik; wie zou hier iets aan hebben? En vaak deel ik deze dan met mijn netwerk. Zo ook stageplaatsen of freelance klussen. Of wat dacht je van groepen. Je kunt bijvoorbeeld als medewerker van een organisatie je expertise inzetten door mensen te helpen met vragen die gesteld worden in LinkedIn groepen.

Niet de dienstverlening pluggen maar gewoon echt helpen omdat jij er dagelijks in zit en iets weet dat de klanten nog niet weten. Zo word je vanzelf een betrouwbaar en gerespecteerd community lid waar mensen wat aan hebben én ook jou te hulp zullen schieten mocht je een keer een vraag hebben. Of KLM, die LinkedIn echt als customer service kanaal inzet vanuit de convenience gedachte; daar aanwezig zijn waar de reizigers een vraag willen stellen en KLM ze kan helpen.

Geven
Professionals die op LinkedIn zitten investeren hun professionele tijd op het netwerk. Dat betekent dat je moet bedenken hoe je specifieke groepen mensen content kunt geven waarmee deze mensen hun werk beter kunnen doen. En als je dat goed doet, gaan die professionals vanzelf jou en ook je diensten waarderen. Een mooi voorbeeld op dit vlak is de showcase pagina van Ziggo. Zij laten ondernemers zien hoe zij verbindende technologie kunnen inzetten om hun business te laten groeien. En zo heeft KPN heeft een showcase pagina aangemaakt waarbij ICT-beslissers in de groot-zakelijke markt tips en inzicht krijgen in grootschalige ICT-projecten waarin KPN een rol zou kunnen spelen. En nog een voorbeeld wat zeker niet mag ontbreken is mensen met elkaar in contact brengen. Wat is er mooier om voor twee mensen een kans te creëren door hen aan elkaar te verbinden en het succes van deze ‘gift’ aan jezelf te verbinden ook al heb je daar niet direct zelf iets aan  Het ligt zo vooAdr de hand dat je er bijna overheen zou kijken.

Inspireren
Dit is wat mij betreft de categorie waar nog het meest in te winnen valt. Uiteindelijk wil iedereen die aan het werk is ook geïnspireerd worden en energie krijgen van mooie verhalen. Industry Leaders kunnen de mogelijkheid tot bloggen via een longform post op LinkedIn uitstekend gebruiken om hun netwerk te inspireren. Maar ook organisaties zijn er in toenemende mate mee bezig. Zo heeft Microsoft Nederland voor een mooi centraal thema gekozen op de Company Page. “Is uw onderneming klaar voor morgen?”.

Met die kapstok is het niet moeilijk om professionals te inspireren om over hun werk van morgen na te denken. Ik weet; inspireren lijkt de meest moeilijke omdat we meteen denken aan het zelf schrijven van een verhaal. Maar heb je wel eens gekeken op SlideShare? Zoek een onderwerp dat je interesseert en je zult zien dat er talloze fantastische presentatiedecks, infographics en PDF’s zijn die het verhaal vertellen dat jij in je hoofd hebt. Gebruik die als kapstok of deel ze met je netwerk. je zult zien, dat je netwerk dit waardeert en ook jou gaat zien als autoriteit op een bepaald vlak als je consequent en topic-inhoudelijk dit soort content verzamelt en deelt.

En tot slot nog even terug naar de vraag. “Hoe haal ik meer uit LinkedIn?” Door er in de eerste plaats iets van waarde in te stoppen. Hoor graag wat jouw ervaringen zijn.

CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER