Header

Algemeen

Brand innovation is erg belangrijk voor het voortbestaan van producten, merken (en organisaties). Wanneer er niet wordt vernieuwd, zal de klant immers langzaam zijn/haar interesse in het merk verliezen met alle nadelige gevolgen van dien. Vernieuwen dient echter niet alleen op productniveau plaats te vinden, maar ook op merkniveau. Sterker nog: onderzoek heeft uitgewezen dat bedrijven die het merk centraal stellen bij de productontwikkeling, het beduidend beter doen dan bedrijven die geen ‘merkkompas’ hanteren. De uitdaging hierbij is: Hoe kom je tot nieuwe producten die enerzijds het merk versterken en anderzijds inspelen op een marktbehoefte? Deze opleiding helpt u bij het opzetten van een zogenoemd ‘brand driven innovation’ beleid.

Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling, branding en waardecreatie?
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen en uitrollen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk (als kompas) geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe kan ik een product strategie formuleren, in lijn met de bedrijfs-/merkstrategie ?
– Hoe kan ik een productplan lanceren wat zowel haalbaar als concurrerend is?
– Hoe kan ik de productstrategie integreren en implementeren in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de product/portfoliostrategie en hoe kan ik bijsturen?

Resultaat

Na afloop van de Post Academische Opleiding ‘Brand Development & Product- ontwikkeling’ bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan het zogenoemde ‘merkgedreven innovatiebeleid’. U weet wat de strategische en praktische implicaties van uw keuzen zijn. U weet hoe u tot een juiste merk- en/of productstrategie kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. U bent in staat om grip te houden op het product development proces en op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van merkstrategie, product development, innovatiemanagement en marketing.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan. Klik hier voor meer informatie

Inhoud

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)

Tijdens deze module leert hoe u uw merkstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische kennis en inzichten over branding, propositieontwikkeling en waardecreatie waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u marketing- en merkprocessen beter en effectiever kunt organiseren en hoe u deze in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het omgaan met digitale uitdagingen van merkbeleid en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten ervan.

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van de merkstrategie. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, verandermanagement en leadership en leert wat nodig is om veranderingen ”erdoor’ te krijgen. Daarnaast komt het borgingsstuk uitvoerig aan bod, want alleen daarmee kunt u duurzaam aan een merk bouwen. U leert hoe u de merkidentiteit in alle geledingen van de organisatieprocessen kunt brengen en ze tevens consistent kunt houden. Een must voor de volgende stap: product ontwikkeling.

Module 3: Productontwikkeling, Planning en Lancering (college 11 t/m 15)

Tijdens deze module ontwikkelt u een heldere visie op de rol van product development binnen de organisatie. Er wordt ingezoomd op de strategische context, het organisatiebeleid en de rol van productmanagement hierin. Thema’s die verder aan bod komen zijn: marktsegmentatie,  consumer insights, conceptcreatie, verwachtingen R&D en waardepropositie-ontwikkeling. U leert hoe u op een effectieve manier van concept tot productlancering kunt komen. Er wordt ingezoomd op de aan productmanagement gekoppelde gebieden als marktonderzoek, financiële planning, productontwikkeling en marketing en er wordt uitgelegd hoe u deze afdelingen (de interne organisatie) mee kunt krijgen. U leert tot slot hoe u een goed productplan kunt opstellen.

Module 4Implementatie & Monitoring Productbeleid (college 16 t/m 20)

Tijdens deze module leert hoe u uw product/ portfoliostrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw productstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van uw product/ portfoliostrategie.  U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt er gestuurd, welke metrics worden er gehanteerd en hoe en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden?

Ons team van docenten zorgt altijd voor een actuele inhoud op basis van de laatste trends en ontwikkelingen. Het genoemde programma wordt gebruikt als leidraad.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan. Klik hier voor meer informatie

Vorm

De Post Academische Opleiding ‘Brand Development & Productontwikkelingt’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen.  Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de opleiding aan diverse opdrachten en cases en rondt uw PAO tenslotte af met het schrijven van een referaat.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan. Klik hier voor meer informatie

Wie

De Post Academische Opleiding ‘Brand Development & Productontwikkeling’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van product development, merkstrategie en innovatiemanagement. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige, veranderkundige of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

Docenten

De docenten die de Post Academische Opleiding ‘Brand Development & Productontwikkeling’ voor u verzorgen, hebben hun sporen in zowel de wetenschap als de praktijk verdiend. Zij zijn vaak wetenschapper, onderzoeker of hoogleraar of hebben ervaring als consultant, strategy director, bedrijfsstrateeg, change manager of marketing manager. Alle docenten hebben goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Tot slot hebben zij uiteraard ervaring op het gebied van organisatiekunde, strategisch management, innovatiemanagement en marketingstrategie. Enkele docenten uit de opleiding:


alexander boelenAlexander Boelen (Inno4Business) has many years of experience in managing creativity and combining expertise, focusing on business development by innovation. He has a background in architectural & urban design, knowledge management and (geo-) modeling & simulation. He has developed a large network in, amongst other, the worldwide intelligent transport arena, media & entertainment and universities & research institutes. Specialties:Experienced strategy and innovation advisor; business innovation manager.


Marcel Kuiper (De Vereenvoudiger). Mijn passie gaat uit naar het helpen van mensen en organisaties bij het doorvoeren van veranderingen om zo hun doelstellingen te realiseren. Producten en diensten zijn vaak nog te complex. Het is mijn drijfveer om te helpen de eenvoud door te voeren en te bewaren. Veranderingen zelf gaan daarnaast ook vaak mis. Door het gedrag van de betrokken medewerkers centraal te stellen is het mijn overtuiging dat de verandering succesvol zal zijn.


michiel maandagMichiel Maandag (Business Openers). Michiel Maandag is an engaging brand advisor & coach with global corporate B2C/B2B and entrepreneurial experience. Has lived and worked in the Netherlands, USA and Finland. Michiel has developed innovative methods to help create winning brands, optimize brand portfolios and ensure consistency in brand execution. This and his passion to make the complex simple, has directly led to the ideas his book “The only brand book you will ever need”, a top 10 marketing besteller in the Netherlands.


arendjan majoorArend-Jan Majoor (Freshious) I am a true innovator. I always like to start up new ideas and new initiatives or to help people with this. I am able to bring structure in chaos and (if timing is right) I can empower people to take over. With this strong motivation, I work in the role of entrepreneur, business developer, consultant and program manager in The Netherlands and abroad. From 2008 I have started several companies of which Frismakers/Freshious has always been the common thread.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan. Klik hier voor meer informatie

Kosten

Uw investering voor de Post Academische Opleiding ‘Brand Development & Productontwikkeling’ bedraagt EUR 5.450,- (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

Startdata

Deze opleiding gaat drie keer per jaar van start. Colleges vinden om de twee weken plaats. Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart rond 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Aanmelden kan op de volgende locaties: Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Zwolle.

Collegedata: opleiding met start in Januari 2019                                                                                                                             Locatie: Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven of Zwolle.

  • College 1 + 2: Donderdag 24 januari (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 7 februari (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 21 februari (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag  7 maart (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 14 maart (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 11 + 12: Donderdag 28 maart (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 13 + 14: Donderdag 11 april (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 15 + 16: Donderdag 25 april (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 17 + 18: Donderdag  9 mei (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 19 + 20: Donderdag 23 mei (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Afstuderen: Donderdag 13 juni (18.30 uur -21.00 uur excl. diner)
  • * We vragen uw persoonlijke gegevens omdat de nieuwe AVG-richtlijnen ons dit voorschrijven.
5450

Inschrijven voor de opleiding

1 Persoonsgegevens
2 Factuurgegevens
3 Bevestiging
  • Datum & locatie

  • Persoonsgegevens