Header

Algemeen

De aandachtsspanne van de consument is schaars. Om de consument van vandaag de dag te overtuigen van uw product of dienst, is toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen erg belangrijk. Om producten te kunnen produceren die dit in zich dragen, is creativiteit, innovatiekracht en time-to-market van levensbelang. Met behulp van nieuwe kennis en inzichten op het gebied van business development en innovatie in deze Post HBO opleiding, kunt u de vernieuwingsstrijd aan om uiteindelijk de consument weer voor u te winnen.

Onderwerpen

– Welke trends en ontwikkelingen zijn er binnen business development en innovatie?
– Hoe kan ik een effectieve innovatie- en developmentstrategie formuleren?
– Hoe bouw ik een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen?
– Hoe kan ik de innovatiestrategie integreren en implementeren in de organisatie?
– Welke rol spelen leadership, verandermanagement en bedrijfscultuur bij innovatie?
– Welke vaardigheden zijn vereist om vernieuwingen door te kunnen voeren?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de business innovatiestrategie?

Resultaat

Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de business innovationstrategie. U bent in staat om tot een strategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfs- en marketingstrategie. U weet hoe u een effectief innovatieproces kunt opstarten en hoe u creativiteit en innovatie tot volle bloei kunt laten komen. U bent op de hoogte van de (on)mogelijkheden die bepaalde managementstijlen hebben voor het welslagen van innovatieprocessen. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren en culturen. U bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders en weet hoe u een succesvolle implementatie kunt doorvoeren. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development en de mogelijkheden die dit geeft voor het vermarkten van een onderscheidend product met voldoende toegevoegde waarde.

    Inhoud

    Dag 1: Strategisch management en business model innovation (college 1 en 2)

    Tijdens deze dag leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert tot slot welke stappen er nodig zijn voor een succesvolle uitrol, hoe u een juiste innovatiestrategie kunt samenstellen en hoe u uiteindelijk grip kunt houden op het vernieuwingsproces.

    Dag 2: Innovatie management en business development (college 3 en 4)

    Tijdens deze dag leert hoe u uw innovatiestrategie verder kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips, methodes en checklists over business development uit de praktijk waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market. Tot slot krijgt u nieuwe kennis over integratie- en implementatie issues inzake de nieuwe innovatiestrategie.

    Dag 3: Bedrijfscultuur en verandermanagement (college 5 en 6)

    Tijdens deze dag leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw new businessstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Onderwerpen die verder aan bod komen zijn: HR-management, internal branding, kennisdeling en motivatie-, inspiratie en coachingvaardigheden. Tot slot wordt er gefocust op het meten, analyseren en managen van het veranderingsproces.

    Dag 4: Leadership in business development projecten (college 7 en 8)

    Tijdens deze dag leert u welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Wat maakt hen tot winnaars op het gebied van businesss development en wat onderscheidt hen van de concurrentie? Andere vragen die worden beantwoordt: Welke managementstijlen zijn het effectiefst in welke bedrijfsomgevingen en welke stijl zou voor uw situatie het best passen? U krijgt inzicht in uw huidige managementvaardigheden en wordt bijgespijkerd op deelaspecten. Tot slot krijgt u aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle business development projecten en -implementaties.

    Dag 5: Implementatie new businessbeleid (college 9 en 10)

    Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw innovatieteam prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u bestaande systemen kunt integreren met de nieuwe systemen maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt gestuurd, welke metrics worden gehanteerd, wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden, hoe gaat u hiermee om, hoe werken bepaalde analytics-programma’s en hoe dragen behaalde resultaten bij aan het totaal?

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Vorm

    De kwantificering van beleid staat centraal tijdens deze Post HBO opleiding Business Development & Innovatie. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een financieel-strategisch perspectief. Tijdens uw opleiding/ referaat wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Wie

    De Post HBO opleiding Business Development & Innovatie is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business development en business innovation. De opleiding is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige- of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Docenten

    De docenten die de Post HBO opleiding Business Development & Innovatie voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Zij hebben doorgaans brede ervaring als consultant, R&D-directeur, innovatiemanager, changemanager, businessstrateeg, of marketing manager. Naast deze ervaring hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Enkele docenten uit de opleiding:


    alexander boelenAlexander Boelen (Inno4Business) has many years of experience in managing creativity and combining expertise, focusing on business development by innovation. He has a background in architectural & urban design, knowledge management and (geo-) modeling & simulation. He has developed a large network in, amongst other, the worldwide intelligent transport arena, media & entertainment and universities & research institutes. Specialties:Experienced strategy and innovation advisor; business innovation manager. Klik hier voor een video-introductie.


    joris craandijkJoris Craandijk (Innovative Partners). Als marketeer, manager en strateeg heeft Joris bij een multinational veel binnenlandse en buitenlandse ervaring opgedaan. Daarin stond het creëren van nieuwe business altijd centraal. Of het nu handelde om een line extention, greenfield project, crisismanagement of een complex innovatie project, alles draaide om het verbinden van visie, strategie en management met een idee, de organisatie en de uitvoering. Samen op weg naar succes. Een echte ervaringsdeskundige. Klik hier voor een video-introductie.


    arendjan majoorArend-Jan Majoor (Freshious) I am a true innovator. I always like to start up new ideas and new initiatives or to help people with this. I am able to bring structure in chaos and (if timing is right) I can empower people to take over. With this strong motivation, I work in the role of entrepreneur, business developer, consultant and program manager in The Netherlands and abroad. From 2008 I have started several companies of which Frismakers/Freshious has always been the common thread.


    marijnMarijn Mulders (Tolo Branca). Marijn Mulders volgde de opleiding AMBI. Jaren heeft hij vanuit Cap Gemini bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.


    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Kosten

    Uw investering voor deze opleiding bedraagt EUR 2.850,- (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Data

    Deze opleiding gaat twee keer per jaar van start. Colleges vinden in principe om de twee weken plaats. In de vakantieperioden zijn er geen colleges. Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart rond 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur.

    StartdatumLocatie
    18-01-2018Utrecht
    18-01-2018Maastricht
    18-01-2018Amsterdam
    08-03-2018Utrecht
    08-03-2018Maastricht
    08-03-2018Amsterdam

    Collegedata: opleiding januari 2018

    • Utrecht: 18 jan, 1 feb, 15 feb, 1 mrt en 15 mrt (alle collegedagen zijn van 15-21 uur)
    • Amsterdam: 18 jan, 1 feb, 15 feb, 1 mrt en 15 mrt (alle collegedagen zijn van 15-21 uur)
    • Maastricht: 18 jan, 1 feb, 15 feb, 1 mrt en 15 mrt (alle collegedagen zijn van 15-21 uur)

    Collegedata: opleiding maart 2018

    • Utrecht: 8 mrt, 22 mrt, 5 apr, 19 apr en 10 mei (alle collegedagen zijn van 15-21 uur)
    • Amsterdam: 8 mrt, 22 mrt, 5 apr, 19 apr en 10 mei (alle collegedagen zijn van 15-21 uur)
    • Maastricht: 8 mrt, 22 mrt, 5 apr, 19 apr en 10 mei (alle collegedagen zijn van 15-21 uur)
    Bedrijfskunde

    Inschrijven voor de opleiding

    1 Persoonsgegevens
    2 Factuurgegevens
    3 Bevestiging
    • Datum & locatie

    • Persoonsgegevens