Volg een introcursus

De aandachtsspanne van de consument is schaars. Om de consument van vandaag de dag te overtuigen van uw product of dienst, is toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen erg belangrijk. Om producten te kunnen produceren die dit in zich dragen, is creativiteit, innovatiekracht en time-to-market van levensbelang. Met behulp van nieuwe kennis en inzichten op het gebied van business development en innovatie in deze Post HBO opleiding, kunt u de vernieuwingsstrijd aan om de consument uiteindelijk weer voor u te winnen. 

Onderwerpen

– Welke ontwikkelingen zijn er binnen business development en innovatie?
– Hoe kan ik een effectieve innovatie- en developmentstrategie formuleren?
– Bouw van een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen
– Hoe de innovatiestrategie integreren en implementeren in de organisatie?
– Welke rol spelen leadership, verandermanagement en cultuur bij innovatie?
– Welke vaardigheden zijn vereist om vernieuwingen door te kunnen voeren?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de business innovatiestrategie?

Resultaat

Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de business innovationstrategie. U bent in staat om tot een strategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfs- en marketingstrategie. U weet hoe u een effectief innovatieproces kunt opstarten en hoe u creativiteit en innovatie tot bloei kunt laten komen. U bent op de hoogte van de (on)mogelijkheden die bepaalde managementstijlen hebben voor het welslagen van innovatieprocessen. U kunt met interne weerstand omgaan en bent bekend met het veranderen van structuren. U bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders en weet hoe u een succesvolle implementatie kunt doorvoeren. Tot slot verkrijgt u de laatste kennis en inzichten over het vermarkten van een onderscheidend product met toegevoegde waarde.

Inhoud

Dag 1: Strategisch management en business model innovation (college 1 en 2)

Tijdens deze dag leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert tot slot welke stappen er nodig zijn voor een succesvolle uitrol, hoe u een juiste innovatiestrategie kunt samenstellen en hoe u uiteindelijk grip kunt houden op het vernieuwingsproces.

Dag 2: Innovatie management en business development (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert hoe u uw innovatiestrategie verder kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips, methodes en checklists over business development uit de praktijk waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market. Tot slot krijgt u nieuwe kennis over integratie- en implementatie issues inzake de nieuwe innovatiestrategie.

Dag 3: Bedrijfscultuur en verandermanagement (college 5 en 6)

Tijdens deze dag leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw new businessstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Onderwerpen die verder aan bod komen zijn: HR-management, internal branding, kennisdeling en motivatie-, inspiratie en coachingvaardigheden. Tot slot wordt er gefocust op het meten, analyseren en managen van het veranderingsproces.

Dag 4: Leadership in business development projecten (college 7 en 8)

Tijdens deze dag leert u welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Wat maakt hen tot winnaars op het gebied van businesss development en wat onderscheidt hen van de concurrentie? Andere vragen die worden beantwoordt: Welke managementstijlen zijn het effectiefst in welke bedrijfsomgevingen en welke stijl zou voor uw situatie het best passen? U krijgt inzicht in uw huidige managementvaardigheden en wordt bijgespijkerd op deelaspecten. Tot slot krijgt u aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle business development projecten en -implementaties.

Dag 5: Implementatie new businessbeleid (college 9 en 10)

Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw innovatieteam prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u bestaande systemen kunt integreren met de nieuwe systemen maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt gestuurd, welke metrics worden gehanteerd, wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden, hoe gaat u hiermee om, hoe werken bepaalde analytics-programma’s en hoe dragen behaalde resultaten bij aan het totaal?

Vorm

De kwantificering van beleid staat centraal tijdens deze Post HBO opleiding Business Development & Innovatie. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding/ referaat wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding.

Wie

De Post HBO opleiding Business Development & Innovatie is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business development en business innovation. De opleiding is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige- of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Docenten

De docenten die de Post HBO opleiding Business Development & Innovatie voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Zij hebben doorgaans brede ervaring als consultant, R&D-directeur, innovatie manager, change manager, business strateeg, of marketing manager. Naast deze ervaring hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Enkele docenten uit de opleiding:

alexander-boelenAlexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Marijn_MuldersMarijn Mulders heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika verander processen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

carlos-zwikkerCarlos Zwikker. The past 3 years Carlos has coached and mentored start-ups based on his experience in the Philips Lifestyle Incubator where he was venture coach / investment manager for Shapeways, currently the world’s leading 3D Printing Internet Service. An environment, in which a cocktail of creativity, business sense, analysis, customer psychology and out of the box thinking act as a driver of change and innovation, is where Carlos performs best.

Patrick van ThielPatrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 3.895 euro (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, boeken, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. .

Ervaringen

 8.0

“De feedback op ons referaat en de specifieke vragen door Arend Jan Majoor heb ik als waardevol ervaren. Dit gaf mij dikwijls een ander inzicht op onze situatie. Erg leuk was ook de presentatie en de inspirerende cases “

9.0

“Goed om vanuit verschillende invalshoeken en ervaringen opleiding te krijgen op dit gebied. Het technische deel hebben we goed kunnen toepassen in het referaat. Daarbij wel de opmerking dat er meer duidelijkheid verschaft kan worden over wat er nu precies verwacht wordt. Het leiderschap deel vond ik een heel interessant onderdeel van de training. De meeste trainers waren goed. De ontvangst en eten en drinken in de savannah toren was helemaal goed. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de gevolgde opleiding en de gemêleerde en leuk groep mede studenten. Het was leerzaam en inspirerend! .”

 8.0

“Boeiende presentaties en verhalen. Verhalen uit de praktijk werken goed en aanstekelijk. Goede sprekers! Wellicht verkorte cursus en lange cursus uit elkaar houden. Met name als er tussentijds een break is van 2 weken en lange cursus wel doorgaat. Laatste college voelde voor de verkorte curus een beetje als er bij zitten. Ondanks interessant verhaal van spreker.” – Opleiding Business Development & Innovatie

9.0

“Met deze opleiding Innovatie & Business Development creëer ik waarde door innovatie; voor de  organisatie itsme, de klant en voor mezelf. Ik heb geleerd relevante marktontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar creatieve en innovatieve oplossingen, passend bij onze organisatie. Bovendien ontwikkel ik leiderschap en creativiteit in het daadwerkelijk realiseren van de vernieuwing.” – Opleiding Business Development & Innovatie

 

9.0

“Locatie was prima, iets meer frisdrank met warme dagen was welkom geweest.  Docenten waren inspirerend en kwamen veelal uit de praktijk wat leuke discussies opleverde. Inhoudelijk veel boeiende stof. Kortom: Aanrader! Tip: College over OGSM net na college van Canvas Business Model geven. OSGM is een handige tool om gestructureerd Canvas verder uit te diepen en geen losstaand onderdeel. Doordat OSGM het laatste college werd gegeven kon dit niet meer in het referaat verwerkt worden. ” – Opleiding Business Development & Innovatie.

9.0

“Waardevolle opleiding met een goede balans tussen theorie en praktijk. De trainers brachten de stof op een boeiende manier over. De colleges werden op een interactieve manier gegeven waardoor er voldoende ruimte was om ervaringen te delen. Niet alle onderdelen uit de studiegids werden tijdens de opleiding behandeld en er werd geen gebruik gemaakt van de literatuur.” – Opleiding Business Development & Innovatie.

9.0

“Dankjewel. Dankzij deze opleiding heb ik weer nieuwe inzichten erbij. Heel praktisch toepasbaar en tot de verbeelding sprekend met als bonus: leuke nieuwe professionals in mijn netwerk erbij en een kijkje in de keukens van andere organisaties. ” – Opleiding Business Development & Innovatie.

9.0

“Een interessante training door de verschillende docenten en het verschil in colleges. Er werd steeds vanuit een andere benadering naar het onderwerp gekeken. Zeer leerzaam! Utrecht Business School gebruikt een prettige persoonlijke benadering. Deze opleiding is een aanrader” – Opleiding Business Development & Innovatie

9.0

“Heel goede ervaring! De materie werd vanuit verschillende hoeken belicht en er was voldoende diepgang. Zeker bij de meer interactieve colleges was het ook zeer waardevol om met de rest van de deelnemers van gedachten te wisselen en van elkaar te leren. Docenten over algemeen van hoog niveau en duidelijk inhoudsdeskundigen. Soms sluit een college qua vorm en inhoud misschien iets minder aan bij je persoonlijke situatie/voorkeur, maar dat wordt door de andere colleges ruimschoots gecompenseerd” – Opleiding Business Development & Innovation

 

9.0

“Ik heb onlangs de Post HBO Business Development & Innovatie gedaan bij UBS Business School. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een goede keuze is geweest. De opleiding heeft me nieuwe handvaten, instrumenten en tools aangereikt waarmee ik daadwerkelijk verder kom in de praktijk. Met name de sprekers waren echt van hoog niveau en colleges waren goed op elkaar afgestemd. Dit zorgde voor een mooie balans tussen theorie, praktijk, cases en het voorbereiden en begeleiden van studenten bij het schrijven van het referaat. Met dit korte plan van aanpak ben ik na afloop van de opleiding direct aan de slag gegaan bij mijn werkgever en heeft werkelijk voor een vliegende start gezorgd. Top! ” – Opleiding Business Development & Innovatie.

Klik op de knop hieronder om de startdata van deze opleiding te bekijken (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Bekijk Startdata
  • Hidden
    * We vragen uw persoonlijke gegevens omdat de nieuwe AVG-richtlijnen ons dit voorschrijven.

Klik op de knop hieronder om in te schrijven voor deze opleiding (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Inschrijven voor deze opleiding

Bespreek uw leerbehoefte!

Overweegt u deze opleiding te volgen? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel via 030-2270497 of lees meer.

Creatie en verhoging van organisatiewaarde!

Weten hoe wij waarde voor uw organisatie creëren? Bel ons waardecreatieteam via 030-2270497 of lees meer.

Vragen? Contact ons! 030-2270497 of