Definitie van social media marketing | Wat is social media marketing?

Social media marketing is een vorm van internet marketing waarbij social media netwerken worden ingezet als marketinginstrument. Het doel van social media marketing is de creatie en distributie van content die door gebruikers gedeeld wordt met hun sociale netwerk. Op deze manier kan social media marketing ingezet worden voor branding en het vergroten van bereik onder potentiele kalnten.

Influencers & engagement

Binnen social media marketing spelen de zogenaamde “influencers” een grote rol. Dit personen die een eigen achterban hebben op social media en vaak worden gezien als autoriteit binnen een bepaald vakbegied. Wanneer een influencer bepaalde content deelt met zijn of haar netwerk is de “engagement” (betrokkenheid) onder volgers vaak relatief hoger, waardoor de impact van een social media campagne toeneemt.

Platforms

Veelgebruikte platforms voor social media marketing in Nederland zijn:

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Blogs

Gerelateerde artikelen

Hoe start je met content marketing?

Marketing 3.0: een social company met een purpose!

Contentstrategie & Inbound marketing (Post HBO)

Branded Content Strategie (Post HBO)

Het webinar als inbound marketingtool

Klassieke storytellingelementen gebruiken in contentmarketing

Storytelling en contentmarketing: nieuwe PR-vormen

Contentmarketing, storytelling en social business

Presentatie: Global Content Strategieeën

Presentatie: Content Marketing Campagnes & Online Leadgeneratie