Opleidingsinformatie:
Om de concurrentiepositie van uw bedrijf te behouden of te verbeteren, is het ontwikkelen van innoverend vermogen een must. Dit zorgt er immers voor dat er onderscheid en toegevoegde waarde kan ontstaan. Om dit mogelijk te maken, dienen de hieruit voortvloeiende veranderprocessen goed geïmplementeerd en geborgd te worden. Geen eenvoudige opgave dus. Toch zijn er methoden waarmee dit relatief makkelijk te realiseren is. Vaak ligt de oplossing in het bottum-up ’empoweren’ van verandering. Denk aan de organisatie van zelfregulerende teams. Deze opleiding helpt u enerzijds bij het verenigen van de innovation- en de veranderstrategie en anderzijds met de bijbehorende implementatie uitdagingen.
Onderwerpen
– Inzichten op het gebied van strategie, business development en innovation.
– Hoe kan ik een business innovation- en developmentstrategie formuleren?
– Bouwen van een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen
– Hoe de innovatiestrategie te integreren en implementeren in de organisatie?
– Hoe kan ik het veranderplanningsproces opzetten, doorvoeren en managen?
– Wat zijn de randvoorwaarden voor succesvolle opzet van zelfsturende teams?
– Hoe gebruik maken van teambuilding, teamontwikkeling en teamdynamiek?
– Hoe kan ik het verander/ implementatieproces bewaken, borgen en sturen?
Resultaat
Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de business innovation- en implementatiestrategie. U bent in staat om tot een ‘tactisch implementatieplan’ te komen die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie. U weet hoe u een effectief innovatieproces kunt opstarten en hoe u dit vertaald kunt krijgen in een tactisch implementatieplan. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. U kent de succesfactoren van business leaders en weet hoe u op een efficiënte manier nieuw veranderbeleid kunt doorvoeren. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste inzichten over business development, innovatie, change en implementatie management.
Inhoud
Module 1: Business Strategy & Innovation Management (college 1 t/m 5)
Tijdens deze module leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market.
Module 2: Gedragsverandering & Change Leadership (college 6 t/m 10)
Tijdens deze module leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U leert welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. U leert tevens welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Tot slot leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie en hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.
Module 3: Opzet en executie van het veranderplanningsproces (college 11 t/m 15)
Tijdens deze module leert u hoe u de vertaalslag kunt maken vanuit de bedrijfsstrategie naar een tactisch veranderplan (oa. via een GAP-analyse). U krijgt nieuwe kennis en inzichten over organisatiekunde, (tactisch) verander management en HRM. U leert met welke projectmanagement-methoden, interventies voorbereid, geïnitieerd en gemanaged. kunnen worden. Het doel is te leren hoe u uiteindelijk grip kunt houden op het vernieuwingsproces. Tot slot leert u tijdens deze module hoe u uw tactisch veranderplan verder kunt vormgeven. Er wordt o.a. ingezoomd op het mobiliseren van mensen en middelen met een focus op het formeren van zelfsturende teams.
Module 4: Borging en Monitoring van het Veranderproces (college 16 t/m 20)
Tijdens deze module staat het implementeren, ontwikkelen en versterken van (zelfsturende) teams centraal. U krijgt methoden aangereikt om teams beter te laten functioneren (oa via bottum up empowerment). Er wordt ingezoomd op teamdynamieken, beloningsstructuren, teamprestaties, vergroting van eigenaarschap en ROI. U leert o.a. hoe u geplande interventies daadwerkelijk geïmplementeerd en geborgd kunt krijgen in de organisatie . U wordt bijgepraat over effectieve implementatiemethoden zoals Agile, Lean en Scrum. Tot slot krijgt u aan de hand van best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties. Daarnaast wordt u bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.
Vorm
De Post Academische Opleiding ‘Business Innovation & Implementation Management’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de opleiding aan diverse opdrachten en cases en rondt uw PAO tenslotte af met het schrijven van een referaat.
Wie
De Post Academische Opleiding ‘Business Innovation & Implementation Management’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business innovatie, verandermanagement, leadership en implementatie management. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.
Docenten
De docenten die de Post Academische Opleiding ‘Business Innovation & Implementation Management’ voor u verzorgen, hebben hun sporen in zowel de wetenschap als de praktijk verdiend. Zij zijn vaak wetenschapper, onderzoeker of hoogleraar of hebben ervaring als consultant, strategy director, bedrijfsstrateeg, change manager of marketing manager. Alle docenten hebben goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Tot slot hebben zij uiteraard ervaring op het gebied van organisatiekunde, strategisch management, change management, HRM en marketing. Enkele docenten uit de opleiding:





Kosten
Uw investering voor deze opleiding bedraagt 7521 euro (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, boeken, toetsing en arrangement. Er zijn ook mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken.
Ervaringen





“Goed om weer wat kennis op te doen in het veld van business development. De essentials zijn allemaal aan bod gekomen. Ik heb veel geleerd. Interessant vond ik dat diverse onderwerpen vanuit verschillende perspectieven en invalshoeken werden besproken en belicht.





“Goed om vanuit verschillende invalshoeken en ervaringen opleiding te krijgen op dit gebied. Het technische deel hebben we goed kunnen toepassen in het referaat. Daarbij wel de opmerking dat er meer duidelijkheid verschaft kan worden over wat er nu precies verwacht wordt. Het leiderschap deel vond ik een heel interessant onderdeel van de training. De meeste trainers waren goed. De ontvangst en eten en drinken in de Savannah toren was helemaal goed. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de gevolgde opleiding en de gemêleerde en leuk groep mede studenten. Het was leerzaam en inspirerend! .”





“Boeiende presentaties en verhalen. Verhalen uit de praktijk werken goed en aanstekelijk. Goede sprekers! Wellicht verkorte cursus en lange cursus uit elkaar houden. Met name als er tussentijds een break is van 2 weken en lange cursus wel doorgaat. Ondanks dat erg interessante verhalen van de spreker.”





“Met deze opleiding creëer ik waarde door innovatie; voor de organisatie itsme, de klant en voor mezelf. Ik heb geleerd relevante marktontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar creatieve en innovatieve oplossingen, passend bij onze organisatie. Bovendien ontwikkel ik leiderschap en creativiteit in het daadwerkelijk realiseren van de vernieuwing.”
Bekijk Startdata
Inschrijven voor deze opleiding


