Header

Algemeen

Sterke merken ontstaan wanneer iedereen in het bedrijf eenduidig volgens het merk werkt. Dit vereist een positionering die op eenzelfde manier kan worden geïnterpreteerd. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel merkprojecten gaan moeizaam of falen uiteindelijk, met onduidelijke merkproposities tot gevolg. Sterke merken daarentegen hebben tal van voordelen: een hogere winstgevendheid, hogere betrokkenheid van klanten en medewerkers, allemaal door eenduidigheid in de merkervaring. Niet gek dus dat we dat daar ook willen komen. Maar hoe kom je daar en welke lessen kunnen we leren van sterke merken? Dat en meer leert u tijdens deze cursus.

Onderwerpen

– Hoe kom ik tot een heldere brand strategy en merkpositionering?
– Welke rol spelen merkwaarden, archetypen en ‘laddering’ hierbij?
– Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten?
– Hoe kun je een sterk merk bouwen, exploiteren en onderhouden?
– Hoe breng je het merk in lijn met de organisatieprocessen en hoe kan het hierop ‘aanhaken’?
– Hoe ontwikkel je een krachtige en onderscheidende online brandingstrategie ?
– Hoe zorgt uw social media strategie voor versterking van de merkboodschap ?
– Hoe zorg je dat er merkconsistentie gewaarborgd wordt tijdens de executiefase?

Resultaat

Na afloop van de cursus Merkstrategie & Positionering bent u in staat om uitvoering te geven aan uw brand strategy. U weet wat de strategische en praktische implicaties van uw keuzes zullen zijn. U weet hoe u tot een juiste merkstrategie en gewenste positionering kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. U bent in staat om grip te houden en op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van brand management, veranderprocessen, imago- , reputatiemanagement en het bewaken van identiteitsvraagstukken.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan ! Klik hier verder voor meer informatie !


Naar boven

Inhoud

Dag 1: Merkstrategie, merkwaarden en merkpositionering (college 1 en 2)

Tijdens deze dag leert u hoe u een kunt komen tot een heldere merkpositionering en/ of branding strategie.  U wordt bijgepraat over de rol van merkwaarden, archetypes en ‘laddering’ in branding. U leert hoe u vanuit een merkstrategie tot concrete merkcommunicatie kunt komen en hoe u kunt bouwen aan een sterk merk. Uiteraard komt ook de organisatiekant van het merk aan de orde.

Dag 2: Online branding en social strategy (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert u hoe u tot een succesvolle online branding- en social strategie kunt komen. U leert het belang van digital onderkennen en leert hoe u met de specifieke dynamieken van het web dient om te gaan. U wordt bijgepraat over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online branding en leert tot slot hoe ‘digital en social’ verweven kan worden met (bestaand) merkbeleid in de organisatie.

Dag 3: Uitvoering en integratie van merkbeleid (college 5 + 6)

Tijdens deze dag staat de executie van merkstrategie centraal. Kernvraag blijft natuurlijk: hoe breng je een papieren merkstrategie tot leven? En: hoe zorg je voor consistentie in alle merkgeledingen en hoe bereik je dat de merkboodschap door het gehele bedrijf op een juiste wijze gecommuniceerd kan worden. Het thema ‘internal branding’ komt ook aan bod tijdens deze dag.

Dag 4: Brand Leadership in de praktijk (college 7 )

Tijdens deze dag gaan we op bezoek bij een leidend bedrijf op het gebied van brand- of reputatiemanagement. Een toonaangevend bedrijf wat ons een kijkje in de keuken geeft over hun merkbeleid en hun ervaringen hierover met ons wil delen. U leert van deze brand leader  hoe zij met hun merkvraagstukken zijn omgegaan en hoe zij hun ”brand status’ hebben bereikt. Voorbeelden van eerder bezochte bedrijven zijn: NS, Rabobank, Coca Cola, Ikea en ING Bank.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan ! Klik hier verder voor meer informatie !


Naar boven

Vorm

De cursus Merkstrategie & Positionering is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over branding, positioneren en merkstrategie. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief en wordt in een kleinschalige setting geupdate met de laatste kennis en inzichten.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan ! Klik hier verder voor meer informatie !


Naar boven

Wie

De cursus Merkstrategie & Positionering is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van merkstrategie en brand management. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.


Naar boven

Docenten

De docenten die de cursus Merkstrategie & Positioneren voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Zij hebben doorgaans brede ervaring als brand consultant, marketingdirecteur,  merkstrateeg of marketing manager. Naast deze ervaring hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Tot slot hebben zij ruime ervaring op het gebied van merkbeleid, merkstrategie en online branding.


Wilt u deze opleiding incompany volgen? Dat kan ! Klik hier verder voor meer informatie !


Naar boven

Kosten

Uw investering voor deze cursus Merkstrategie & Positioneren bedraagt EUR 1.850,- (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.


Naar boven

Startdata

De colleges vinden om de twee weken plaats. Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Aanmelden kan op de locaties: Amsterdam, Arnhem, Assen, Breda, Den Bosch, Eindhoven, Enschede, Emmen, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Rotterdam, Utrecht, Venlo of Zwolle.

Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning (dit zijn video-opnames van een recente klassikale opleiding, voorzien van slides en geluid). Dit biedt u extra flexibiliteit.

Collegedata: opleiding met startdatum in Oktober 2020                                                                                                                                                    U kunt zich aanmelden op een van onze 16 cursuslocaties in Nederland.

  • College 1+ 2: Donderdag 8 oktober 2020 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 29 oktober 2020 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 12 november 2020 (15.00 uur -21.00 uur incl.  diner)
  • College 7: Donderdag 26 november 2020 (13.00 uur -16.00 uur excl.  diner)

Collegedata: opleiding met startdatum in Januari 2021                                                                                                                                                     U kunt zich aanmelden op een van onze 16 cursuslocaties in Nederland.

  • College 1+ 2: Donderdag 21 januari 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 4 februari 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 +6:  Donderdag 18 februari 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl.  diner)
  • College 7: Donderdag 4 maart 2020 (13.00 uur -16.00 uur excl.  diner)

Naar boven

Ervaringen

8.0

“Het was een goede ervaring, interactieve docent. We werden direct aan het werk gezet, dat brak het ijs. Snel veel handige tips gekregen. Veel voorbeelden uit de praktijk en daardoor snel in te leven. Dus dik tevreden.”


Naar boven
  • * We vragen uw persoonlijke gegevens omdat de nieuwe AVG-richtlijnen ons dit voorschrijven.
Op de hoogte blijven van deze opleiding, zoals startdata, kosten en locaties? Vul dan hieronder uw e-mailadres in:
  • * We vragen uw persoonlijke gegevens omdat de nieuwe AVG-richtlijnen ons dit voorschrijven.
1850

Inschrijven voor de opleiding

1 Persoonsgegevens
2 Factuurgegevens
3 Bevestiging
  • Datum & locatie

  • Persoonsgegevens

  • Afleveradres studiemateriaal