Volg een introcursus

De uitdaging voor elk bedrijf is om het juiste aanbod aan haar klanten te bieden. Het draait om de balans tussen de toegevoegde waarde die uw producten voor uw doelgroep vertegenwoordigen en de financiële waarde die de producten uw eigen organisatie opleveren. Het resultaat van goed portfolio management is dat er gefundeerde keuzes kunnen worden gemaakt over het schrappen en toevoegen van producten aan het portfolio en over de investeringen die hiervoor benodigd zijn. Tijdens deze cursus krijgt u inzicht in de ins en outs van portfoliomanagement en  leert u hoe u om kunt gaan met portfoliovraagstukken en productbeleid.

Onderwerpen

– Hoe kan ik een portfoliostrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een portfolio samenstellen die haalbaar en concurrerend is?
– Hoe kan ik een financieel businessplan opstellen voor mijn productportfolio?
– Hoe kan ik de portfoliostrategie implementeren in de organisatie?
– Welke rol spelen bedrijfscultuur en interne politiek in de strategie-uitrolfase?
– Welke skills zijn vereist om portfolioplannen in de organisatie door te voeren?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de portfoliostrategie en hoe kan ik bijsturen?

Resultaat

Na afloop van de cursus Portfoliomanagement & Execution bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan het portfoliobeleid. U weet wat de strategische en praktische implicaties van uw keuzen zijn. U weet hoe u tot een juiste portfoliostrategie kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. U bent in staat om grip te houden op het dagelijkse portfoliomanagement en op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van new product development, portfoliomanagement, financiële planning en implementatie/ monitoring.

Inhoud

Dag 1: Product- en portfoliomanagement (college 1 en 2)

Tijdens deze dag leert u hoe u grip kunt houden op het productmanagementproces. Vragen die aan bod komen zijn: In welke mate behouden uw producten hun relatieve posities in de markt en hoe kunt u hierop inspelen? Hoe kunt u uw competitief voordeel uitspelen? Hoe gaat u om met portfoliovraagstukken? Tevens wordt er ingezoomd op het financiële aspect. U leert o.a. hoe u een financieel businessplan voor uw productportfolio ontwikkelt en hoe u het budget  kunt berekenen en hoe u dit onder controle houdt.

Dag 2: Bedrijfscultuur en interne weerstand (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert hoe u uw product/ portfoliostrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw product/portfoliostrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen.

Dag 3: Implementatie product & portfoliobeleid (college 5)

Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van uw product/ portfoliostrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u dit kunt managen, maar bovenal: hoe u grip en sturing kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt er gestuurd, welke metrics worden er gehanteerd en hoe en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden?

Vorm

De cursus Portfoliomanagement & Execution is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over product/portfoliomanagement, product ontwikkeling, product planning en product implementatie/monitoring. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief.

Wie

De cursus Portfoliomanagement & Execution is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van product/portfolio management, product ontwikkeling, product ontwikkeling, product planning en product implementatie/monitoring. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige- of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Docenten

De docenten die de cursus Portfoliomanagement & Execution voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Zij hebben doorgaans brede ervaring als product manager, marketingdirecteur, business development manager, brand manager, category manager, NPD- of innovatiemanager. Naast deze ervaring hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Enkele docenten uit de opleiding:

alexander-boelenAlexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Patrick van ThielPatrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 1840 euro (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, boeken, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken.

Ervaringen

9.0

“Leuke en leerzame colleges. Met name de colleges waarin voorbeelden uit de praktijk werden gebruikt. Ik heb voor hier voor onze organisatie uiteindelijk veel aan gehad. “

9.0

“Fijne tijd gehad. Veel geleerd. Goede docenten, goede sfeer. Mooie locatie”

 8.0

“Interessant en goed door de docenten gebracht. De winst die ik uit de cursus gehaald heb vond ik prima. Arend Jan Majoor en Marcel Kuiper zijn echte vakprofessionals op dit gebied en wisten hun kennis en expertise op inspirerende wijze over het voetlicht te brengen “

Klik op de knop hieronder om de startdata van deze opleiding te bekijken (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Bekijk Startdata
  • Hidden
    * We vragen uw persoonlijke gegevens omdat de nieuwe AVG-richtlijnen ons dit voorschrijven.

Klik op de knop hieronder om in te schrijven voor deze opleiding (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Inschrijven voor deze opleiding

Bespreek uw leerbehoefte!

Overweegt u deze opleiding te volgen? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel via 030-2270497 of lees meer.

Creatie en verhoging van organisatiewaarde!

Weten hoe wij waarde voor uw organisatie creëren? Bel ons waardecreatieteam via 030-2270497 of lees meer.

Vragen? Contact ons! 030-2270497 of