Definitie van customer journey mapping

Customer journey mapping helpt bedrijven om te ontdekken wat klanten willen en op welk moment ze dit willen. Het is een techniek die zichtbaar maakt waar verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van klantcontact.

Aankoopprocessen visualiseren

Met behulp van customer journey mapping kan een aankoopproces vanuit de klant worden gevisualiseerd. Het beschrijft de ervaringen van een klant tijdens de “reis” die de klant maakt om zich te orienteren, een product of dienst aan te schaffen en er gebruik van te maken. Door dit proces in kaart te brengen en te visualiseren kan er op een gestructureerde manier gewerkt worden aan optimalisatie van de customer journey. Veel bedrijven, maar ook goede doelen maken hier gebruik van.

Gerelateerde termen en varianten

Customer journey mapping gebeurt in de praktijk op verschillende manieren en wordt soms anders aangeduid. Een aantal varianten:

  • Customer experience mapping
  • Customer activity cycle
  • User scenario’s
  • Customer lifecycle
  • Klantcyclus

Gerelateerde artikelen

Contentstrategie & Inbound marketing (Post HBO)

Lean & Process Management (cursus)

Branded Content Strategie (Post HBO)

Content mapping als basis van je contentstrategie (whitepaper)

Nut en noodzaak van contentstrategie

In 7 stappen naar een solide contentstrategie

Presentatie: Global Content Strategieeën

Presentatie: Content Marketing Campagnes & Online Leadgeneratie