Definitie van contentstrategie

Contentstrategie kan verwijzen naar het plannen, ontwikkelen en managen van content. De term wordt voornamelijk gebruikt in relatie tot online content, waaronder geschreven tekst, beeld, video en audio. Contentstrategie heeft raakvlakken met verschillende vakgebieden, zoals user experience, content management, business analyse en marketingcommunicatie.

Wat is een goede contentstrategie?

Er zijn  een aantal kenmerken waar een goede contentstrategie aan voldoet. Een goede contentstrategie:

  • gaat uit van een business case met een goede onderbouwing als basis
  • is afgestemd op het businessmodel van een organisatie
  • geeft inzicht in doelgroepen en de content behoefte van doelgroepen (bijvoorbeeld met behulp van persona’s en content mapping)
  • houdt rekening met het verhaal dat een organisatie wil vertellen
  • richt zich op strategisch geselecteerde kanalen

Aan de slag?

Wanneer u aan de slag wilt gaan met contentstrategie binnen uw organisatie kan het helpen om kennis op te doen over dit vakgebied. UBS biedt de Post HBO opleiding Contentstrategie & Inbound marketing aan. Deze opleiding duurt ongeveer 5 maanden, waarbinnen u tijdens 10 colleges van 3 uur colleges volgt, aan opdrachten werkt en een referaat schrijft. Tijdens de opleiding leert u een goede content strategie te ontwikkelen en deze op een praktische manier te implementeren.

Gerelateerde artikelen

Contentstrategie & Inbound marketing (Post HBO)

Branded Content Strategie (Post HBO)

De rol van copywriting binnen contentstrategie

Content mapping als basis van je contentstrategie (whitepaper)

Nut en noodzaak van contentstrategie

In 7 stappen naar een solide contentstrategie

Presentatie: Global Content Strategieeën

Presentatie: Content Marketing Campagnes & Online Leadgeneratie