Volg een introcursus

Webinar Business Development & Innovatie

Onderwerpen van de online themasessie

  • Welke trends en ontwikkelingen zijn er binnen business development en innovatie?
  • Hoe kan ik een effectieve innovatie- en developmentstrategie formuleren?
  • Hoe bouw ik een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen?
  • Welke rol spelen leadership, verandermanagement en bedrijfscultuur bij innovatie?
  • Welke vaardigheden zijn vereist om vernieuwingen door te kunnen voeren?
  • Hoe meet ik de effectiviteit van de business innovatiestrategie?

Gerelateerde opleidingen


Webinar Product Management

Onderwerpen

  • Welke trends zijn er op het gebied van product en portfoliomanagement?
  • Hoe kan ik een product/ portfoliostrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
  • Hoe kan ik een productplan lanceren wat zowel haalbaar als concurrerend is?
  • Hoe kan ik de productstrategie integreren en implementeren in de organisatie?
  • Welke rol spelen bedrijfscultuur en interne politiek bij de uitrol van productstrategie?
  • Hoe meet ik de effectiviteit van de product/portfoliostrategie en hoe kan ik bijsturen?

Gerelateerde opleidingen


Webinar Bedrijfskunde opleidingen

De volgende opleidingen komen aan bod tijdens het online proefcollege:

  • Strategisch Verandermanagement & Leadership
  • IT & Business Process Management
  • Business Development & Innovatie
  • Lean & Process Management
  • Verandermanagement & leadership

Gerelateerde opleidingen


Webinar Contentstrategie & Inbound Marketing

Onderwerpen van de online themasessie ‘contentstrategie & inbound marketing’:

  • Hoe kan ik een goede contentstrategie ontwikkelen?
  • Hoe breng ik de contentstrategie in lijn met de bedrijfsstrategie?
  • Hoe kom ik tot een juiste themaselectie en keuze voor een mediamix?
  • Hoe geef ik praktische uitvoering aan de contentstrategie?
  • Welke rol spelen van community building en marketing automation?
  • Welke content marketing tools en campagnetools kan ik inzetten?
  • Hoe genereer ik leads en sales met content marketing?

Gerelateerde content marketing opleidingen 


Webinar: Product & Portfolio Management

Onderwerpen

  • Tijdens dit webinar leert u wat productstrategie, portfoliobeleid en productmanagement te plaatsen in de krachtenvelden die op strategisch besturingsniveau in de organisatie van belang zijn.
  • U leert om te gaan met product- en portfoliovraagstukken en leert hoe organisaties het maximale rendement kunnen behalen door het voeren van goed productbeleid.

Gerelateerde opleidingen


Webinar Inkoopmanagement & Procurement

“>

Tijdens de themasessie Inkoopmanagement & Procurement  komen aan bod:

  • Welke trends en ontwikkelingen en inzichten binnen strategische inkoop zijn er?
  • Welke rol spelen risicomanagement, outsourcing en besluitvorming bij inkoop?
  • Hoe pas je een inkoopstrategie in die overeenkomt met de bedrijfsstrategie?
  • Welke rol spelen logistiek, cost- en supply chain management bij inkoop?
  • Hoe ga je kundig om met procurementprocedures, aanbestedingen en contracting?
  • Welke purchase-technieken, analyses en instrumenten staan tot mijn beschikking?
  • Hoe kan ik het volledige strategische inkoopproces meten, monitoren en managen?

Gerelateerde inkoopopleidingen 


Webinar: de mogelijkheden van e-learning

Tijdens de online themasessie ”E-learning voor bedrijven’ komt aan bod:

  • Wat is e-learning precies en waarom is het belangrijk?
  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning en digitale leertechnieken
  • Verschillende vormen en didactiek van e-learning.
  • Voor- en nadelen van online learning voor werkgevers en werknemers
  • Resultaten van de ‘opbrengsten’ van e-learning (ROI)
  • Hoe kan uw bedrijf e-learning inzetten en wat komt er allemaal bij kijken?

Gerelateerde opleidingen


Webinar Geloofwaardig met Content

Tijdens de online themasessie ‘Geloofwaardig met content’:

  • Leert u hoe u een geloofwaardig contentmarketingbeleid kunt opzetten.
  • Leert u hoe u uw theoretische managementkennis aan de praktijk kunt koppelen
  • Leert u welke rol het merk speelt bij de uitvoering van een geloofwaardig beleid
  • Leert u hoe verschillende typen content te onderscheiden en te gebruiken.
  • Wordt u bijgespijkerd over de essentiële building blocks van contentstrategie.
  • Leert u de voor- en nadelen van native advertising en de inpassing ervan in beleid.

Gerelateerde content marketing opleidingen 


Webinar Strategisch Business Planning

Tijdens de online themasessie ‘Strategische Business Planning’:

  • Leert u hoe u een goed gefundeerd plan van aanpak opstelt voor uw business.
  • Leert u hoe u uw theoretische managementkennis aan de praktijk kunt koppelen
  • Leert u hoe u uw plan kunt vertalen vanuit de strategie naar de praktijk
  • Leert u hoe u een gedegen analyse kunt opzetten en uitvoeren
  • Wordt u bijgespijkerd over de zogenoemde ‘SMART-principes’
  • Leert u een  realistische planning, begroting en targets op te stellen

Gerelateerde opleidingen


Protected: E-Learnings Post HBO HR Analytics & Data Management

This content is password protected. To view it please enter your password below:


In vier stappen naar een succesvolle inkoopstrategie

Webshop-eigenaar? Dan wil je nooit nee-verkopen aan je klanten. In de ideale wereld heb je precies de juiste producten op voorraad om te kunnen leveren. Je wilt immers niet teveel investeren in een onnodig grote voorraad. Dat geld heb je niet, en als je het wel hebt, dan geef je het liever uit aan nuttige zaken zoals SEO-optimalisatie en marketing. Maar hoe kom je tot zo’n uitgebalanceerde inkoopstrategie? Met dit stappenplan helpen we je op weg.

De Afweging

‘Nee’ verkopen is funest voor je webshop. De kans is immers groot dat de klanten bij je weglopen en elders wel op hun wenken worden bediend. Helaas kun je het gedrag van consumenten niet precies voorspellen, en dus heb je een veilige voorraad nodig.

Met een magazijn dat tot aan de nok toe gevuld ligt, hoef je nooit meer ‘nee’ te verkopen. Maar waar haal je het geld voor de inkoop van die producten vandaan? Hoe kom je aan zoveel magazijnruimte? En wat als je de producten uiteindelijk niet meer verkoopt? Onnodig veel risico, dus. Als webshop-eigenaar is het aan jou om te komen tot de perfecte afweging, de perfecte inkoopstrategie. Met andere woorden: genoeg voorraad om te kunnen leveren, zonder onnodig veel in te kopen.

Challenge accepted?

Om je alvast uit je droom te halen: de weegschaal zal nooit helemaal perfect in evenwicht zijn. Maar je kunt hier natuurlijk wél naar streven. Als het jou lukt om inkoop en afzet zo goed mogelijk in balans te krijgen, dan heb je de basis gelegd voor een (financieel) gezond bedrijf.

Stap 1: Verdeel je producten in categorieën

De eerste stap op weg naar een succesvolle inkoopstrategie is het onderverdelen van je assortiment in twee of drie categorieën, al naar gelang de grootte van je assortiment. Verkoop je 50 verschillende producten? Dan kun je het met twee categorieën af: categorie A en categorie B. Meer dan 200 verschillende producten? Neem dan drie categorieën: A, B en C.

Verdeel de producten uit je assortiment over de verschillende categorieën. De best verkopende producten, de hardlopers, gaan in de categorie A. De slechts verkopende producten, de zachtlopers, gaan in categorie C (of B bij een kleiner assortiment). Het is aan jou om te bepalen wat hardlopers en zachtlopers zijn.

Richtlijn nodig? Plaats dan de 5% best verkopende producten in categorie A, de volgende 25% in categorie B en de 70% slechts verkopende producten in categorie C. Je kunt hierbij zowel naar aantallen kijken als naar bijdrage aan de totale omzet. Typisch zie je dat de 5% best verkopende producten vaak voor 70% van je omzet zorgen. Begin je net? Kijk dan in eerste instantie naar de aantallen en schaar de top 5% van je assortiment onder categorie A.

Stap 2: Stel de minimale voorraad per product vast

Nu je de hard- en zachtlopers hebt verdeeld over de categorieën, gaan we naar stap 2: het bepalen van de minimale voorraad per product. De minimale voorraad per product helpt jou om op tijd nieuwe bestelling te plaatsen bij jouw leveranciers, zodat je altijd kunt leveren aan klanten. Een nieuwe bestelling bij een leverancier staat immers niet binnen vijf minuten in jouw magazijn. De minimale voorraad per product is het antwoord op de vraag: hoeveel producten verkoop ik in de tijd dat de nieuwe levering van mijn leverancier onderweg is?

Voorbeeld: de leverancier van de koffiemokken die jij verkoopt in je webshop hanteert een levertijd van 7 dagen. Je verkoopt 3 tot 10 koffiemokken per dag. De minimale voorraad van koffiemokken is in dit voorbeeld 70 stuks. Immers: vanaf het moment dat jij nieuwe koffiemokken bestelt, duurt het nog zeven dagen voordat de mokken geleverd worden. In die zeven dagen verkoop je in het beste geval 70 mokken. Anders gezegd: het moment dat de voorraad van koffiemokken is geslonken tot 70 stuks, is het uiterste moment om weer een nieuwe voorraad te bestellen. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je ‘nee’ moet verkopen.

Bij het bepalen van de minimale voorraad is het slim om in ieder geval voor categorie A, de hardlopers, een veilige marge aan te houden. Het risico dat je deze voorraad niet meer verkoopt is immers klein. In het geval van de koffiemokken, een hardloper in jouw assortiment, houd je dus rekening met het meest positieve scenario, namelijk: je verkoopt zeven dagen lang 10 koffiemokken per dag. Voor categorie B zou je dan bijvoorbeeld voor 9 kunnen kiezen en voor categorie C zelfs 8 of 7.

Stap 3: Bepaal de bestelgrootte per product

Nu je weet wat de minimale voorraad is waarbij je nieuwe producten moet bestellen, kun je gaan bepalen hoeveel je in wilt kopen. Met het oog op risico’s en ruimte wil je het liefst zo vaak mogelijk

bestellen en zo min mogelijk voorraad in je magazijn hebben liggen. Die vlieger gaat zeker op als de leverancier van jouw producten om de hoek is gevestigd en de bestelling gratis aflevert en in jouw magazijn legt. Een leverancier in China, of aantrekkelijke staffelkortingen, kunnen je doen besluiten om juist minder vaak te bestellen. In deze laatste stap weeg je dus continue de voorraadkosten en bestelkosten tegen elkaar af. Je bent al vrij goed bezig als je hier een grove inschatting van maakt, maar in het volgende blog laten we zien hoe je dit nauwkeuriger kan bepalen.

Stap 4: Analyseren en bijsturen

Deze laatste stap is eigenlijk een continu proces. Zodra je de bestelling hebt gedaan op basis van de eerste drie stappen is het van belang om de resultaten blijvend te analyseren. Zitten de producten nog in de goede categorie? Klopt de minimale voorraad nog? Of kan ik die wijzigen op basis van de laatste verkoopcijfers? Heb ik de bestelgrootte goed ingeschat? Dreig je alsnog te blijven zitten met voorraad van een product uit categorie C? Dan kan raadzaam zijn om in deze categorie nóg defensiever in te kopen. En vice versa. Kortom: draaien aan die knoppen!

Het doel van de laatste stap uit het stappenplan is om de weegschaal uiteindelijk steeds beter in balans te krijgen. Zie je door de bomen het bos niet meer en ben je nog niet toe aan software? Overweeg dan om een Excel-sheet bij te houden, zodat je het overzicht voor jezelf houdt.

Auteur: Wiebe Konter, Optiply develops inventory optimisation software with a focus on Europe’s fast growing e-commerce industry.


Contact UBS en bespreek uw leerbehoefte met ons!

Overweegt u een opleiding? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel ons via 030-2270497 of lees meer.

UBS: Creatie en verhoging van organisatiewaarde!

Weten hoe wij waarde voor uw organisatie creëren? Bel het UBS Waardecreatieteam via tel: 030-2270497 of lees meer.

Vragen? Contact ons! 030-2270497 of